Posted by: iscrcmp | thUTCp31UTC10bUTCFri, 19 Oct 2007 22:26:43 +0000 5, 2007

tafsir al-Baqarah:81-82 [tafsir fi zilalil Quran]

“(Apa Yang kamu katakan itu tidaklah benar), Sesungguhnya sesiapa Yang berbuat kejahatan dan ia diliputi (ditenggelamkan) oleh kesalahannya itu, maka merekalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.(al-Baqarah:81)

Kita harus berhenti sejenak di hadapan mu’jizat penggambaran artistik  (tashwir fanni) tentang kondisi ma’nawiyah (mentaliti) tertentu, dan di hadapan hukum Ilahi yang tegas ini. Kita ungkapkan sebahagian dari sebab dan rahsianya:

“(Bukan demikian), yang benar, barangsiapa berbuat dosa dan ia telah diliputi dosanya…”

Dosa merupakan perbuatan? Sesungguhnya erti yang bisa ditangkap oleh fikiran dari ungkapan tersebut ialah melakukan perbuatan dosa. Tetapi ungkapan itu mengisyaratkan kepada kondisi kejiwaan yang sudah diketahui. Sesungguhnya orang yang melakukan perbuatan dosa itu hanya melakukannya sebagai kebiasaan; ia merasa senang dan menikmati; dan mengiranya sebagai amal perbuatan baginya – sesuai dengan salah satu ertinya. Sekiranya dosa itu dirasakan sebagai kebencian nescaya ia tidak akan melakukannya. Sekiranya ia merasa dosa itu merupakan kerugian nescaya ia tidak akan melakukannya dengan penuh semangat, nescaya ia tidak akan membiarkan dosa itu meliputi dirinya dan mengepung dunianya; kerana seandainya ia membencinya dan merasakannya sebagai kerugian seharusnya ia lari dari naungannya -sekalipun terdorong untuk melakukannya – memohon keampunan darinya, dan meninggalkannya. Dalam keadaan ini dosa itu tidak akan meliputinya dan tidak akan memenuhi dunianya, juga tidak menutup pintu taubat dan penghapusan dosa. Ungkapan “…dan ia telah diliputi dosanya…” mengandungi wujudnya makna ini. Ini merupakan salah satu ciri khas ungkapan al-Quran dan salah satu ciri khasnya yang menonjol, yang menjadikannya memiliki pengaruh yang kuat di dalam rasa, berbeza dari pengaruh pemikiran biasa dam ungkapan-ungkapan yang tidak memiliki bayangan dan gerak. Bagaimanapun, ungkapan pemikiran manusia tentang kebiasaan melakukan perbuatan dosa, tidak membayangkan gambaran pelaku dosa itu sebagai tawanan perbuatan dosanya: Hidup di dalam bingkainya, bernafas dalam udaranya, hidup bersamanya dan untuknya.

Pada saat itu… ketika jendela-jendela taubat telah tertutup bagi jiwa di dalam penjara dosa. Pada saat itulah balasan yang adil dan pasti itu berhak diperolehnya.

“…maka mereka itulah pernghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.”

Kemudian ungkapan ini diikuti dengan ungkapan sebaliknya:

“Dan orang-orang yang beriman dan beramal salih, mereka itu penghuni syurga; mereka kekal di dalamnya.” (al-Baqarah:82) 

Maka di antara tuntutan iman ialah hendaknya iman itu muncul dari hati dalam bentuk amal salih. Inilah yang harus diketahui oleh orang-orang yang menyerukan keimanan. Sungguh kita- yang mengatkan sebagai kaum Muslimin- sangat perlu meyakini hakikat ini. Iaitu iman tidak akan wujud sehinggalah lahirnya amal salih. Sedangkan orang yang mengaku sebagai kaum Muslimin tetapi mereka membuat kerosakan di muka bumi dan memerangi hakikat kesalihan yang utama iaitu mengukuhkan manhaj Allah di muka bumi, menerapkan syari’at-Nya di dalam kehidupan, dan merealisasikan alklaq-Nya di dalam masyarakat, maka sesungguhnya mereka itu tidak memiliki iman sama sekali, tidak mendapat pahala Allah sama sekali, dan tidak akan terhindar dari seksa-Nya sekalipun merka hanyut dengan berbagai-bagai angan-angan seperti angan-angan orang Yahudi yang telah dijelaskan Allah dengan jelas kepada mereka dan kepada manusia dalam surah ini.


Responses

  1. Doa Bertaubat
    Album : Senandung Dzikir
    Munsyid : Alif
    http://liriknasyid.com

    Robbanaa ya Robbanaa
    Dzolamnaa anfusanaa
    Wa illam tagfir lanaa
    Wa tarhamnaa lanakunanna
    Minal khoosiriin

    Robbana ya tuhan kami
    Kami telah menyiksa diri
    Bila tak Kau ampuni
    Tak Kau sayangi
    Jadilah kami orang yang merugi


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: